Hoe voorkom je dat de werkstress uit je oren komt?

Wellicht herken je het volgende. Een project zit in de afrondende fase. Er moet nog van alles gebeuren en het is weer racen tegen de klok om alles op tijd en naar ieders tevredenheid klaar te krijgen. Je hebt een uitgebreide takenlijst. Dagelijks vink je taken weg en dagelijks komen er net zo veel nieuwe bij en ook nog allerlei kleine dingetjes tussendoor.

Het is druk druk druk zonder dat je daar grip op krijgt. Zelfs ’s nachts kun je niet meer in slaap komen en is je hoofd maar aan het denken over wat je nog nog beter had kunnen doen. Je gaat maar door en het is nooit goed genoeg.

De gevarenzone van werkdruk
En drukke periode hoeft niet negatief te zijn. Werken onder druk kan zelfs een tijdelijke prettige drive geven om de schouders er even flink onder te zetten. Werken onder druk kan tijdelijk veel voldoening geven. Het kan zelfs een mooie erkenning opleveren voor jouw kwaliteiten en onvermoeibare inzet. Een paar keer is leuk, maar langdurig houd je dit natuurlijk niet vol.

Iedere volgende keer gaat steeds meer energie kosten. Vooral als er geen mogelijkheid is of je geen mogelijkheid ziet om het anders te gaan doen.

Er kan dan een disbalans ontstaan. Een disbalans tussen wat er van je verwacht wordt (of wat je van jezelf verwacht) en de mogelijkheden om het werk goed te doen. We spreken in zon’n situatie over werkdruk. Stilletjes aan ben je in de gevarenzone beland. Langdurige blootstelling aan werkdruk kan leiden tot werkstress, overspannenheid of zelfs burn-out.

De balans tussen inspanning en ontspanning is te lang en negatief doorgeslagen. Er vindt voor lichaam en geest te weinig herstel plaats dat kan leiden tot bovenmatige vermoeidheid, concentratieproblemen, verstoringen in de privésfeer, ziekteverzuim en soms langdurige uitval.

Omgaan met werkdruk en werkstress kun je leren
Toch is het mogelijk om jouw veerkracht te vergroten, te ontstressen en de pieken op te vangen. Je kunt dat doen door voorbereid aan de slag te gaan met regelmatige reflectiemomenten waarbij jij de regie in handen houdt zowel op het werk als in de privésituatie.

Periodes van druk en periodes van ontspanning. Zo houd je dat langer voor en til jij jezelf naar een hoger kwaliteitsniveau van leven en werken.

Bedenk dat werkstress een situatie is maar ontstressen een werkwoord.

Je kunt bewust kiezen om te ontstressen.

De leukste en snelste manier is het om samen met je teamgenoten een training of workshop te volgen in stressvrij werken.

Dat kan bijvoorbeeld tijdens een teamtrainingsdag.
On-the-job begeleid ik jullie in het toepassen van de principes van bewust, efficiënt werken en samenwerken met een gezonde dosis stress.

•Je leert je drijfveren en energiegevers kennen
• Je krijgt zicht op energielekken en stressveroorzakers
• Je leert verschillende ontspanningsmethodieken
• Je vergroot je grip op je werk, regelruimte en keuzemogelijkheden
• Je gaat aan de slag met proactief plannen en prioriteren
• Je werkt met je team aan hoe jullie samenwerken en communiceren

Ben je geïnteresseerd?

Neem vrijblijvend contact met mij op?