Hoe voorkom je dat de werkstress uit je oren komt?

Wellicht herken je het volgende. Een project zit in de afrondende fase. Er moet nog van alles gebeuren en het is weer racen tegen de klok om alles op tijd en naar ieders tevredenheid klaar te krijgen. Je hebt een uitgebreide takenlijst. Dagelijks vink je taken weg en dagelijks komen er net zo veel nieuwe taken bij. Daarnaast ook nog allerlei kleine dingetjes tussendoor. Hoe voorkom je dat de werkstress uit je oren komt?

Het is druk druk druk zonder dat je daar grip op krijgt. Zelfs ’s nachts kun je niet meer in slaap komen en is je hoofd maar aan het denken over wat je nog nog beter had kunnen doen. Je gaat maar door en het is nooit goed genoeg.

De gevarenzone van werkdruk

Een drukke periode hoeft niet negatief te zijn. Werken onder druk kan zelfs een tijdelijke prettige drive geven om de schouders er even flink onder te zetten. Ten eerst kan dat tijdelijk veel voldoening geven. Ten tweede kan dat zelfs een mooie erkenning opleveren voor jouw kwaliteiten en onvermoeibare inzet. Een tijdje werken onder druk met een dosis werkstress geeft een kick. Langdurig werken onder druk met de nodige werkstress houd je natuurlijk niet lang vol.

Iedere volgende keer gaat steeds meer energie kosten. Vooral als er geen mogelijkheid is of je geen mogelijkheid ziet om het anders te gaan doen.

Disbalans 

Er kan dan een disbalans ontstaan. Een disbalans tussen wat er van je verwacht wordt (of wat je van jezelf verwacht) en de mogelijkheden om het werk goed te doen. We spreken in zon’n situatie over werkdruk. Stilletjes aan ben je in de gevarenzone beland. Langdurige blootstelling aan werkdruk kan leiden tot werkstress, overspannenheid of zelfs burn-out. De werkstress komt je oren uit.

De balans tussen inspanning en ontspanning is te lang en negatief doorgeslagen. Daarom vindt er voor lichaam en geest te weinig herstel plaats. Dat kan leiden tot bovenmatige vermoeidheid, concentratieproblemen, verstoringen in de privésfeer, ziekteverzuim en soms langdurige uitval.

Omgaan met werkdruk en werkstress kun je leren

Daardoor is het mogelijk om jouw veerkracht te vergroten, te ontstressen en de pieken op te vangen. Je kunt dat doen door voorbereid aan de slag te gaan met regelmatige reflectiemomenten. Daarbij krijg jij de regie in handen. Zowel op het werk als in de privésituatie.

Periodes van drukte opgevolgd door periodes van ontspanning en refelectie. Zo houd je dat langer vol en til jij jezelf naar een hoger kwaliteitsniveau van leven en werken.

Bedenk dat werkstress een situatie is maar ontstressen een werkwoord

Daarom kun je bewust kiezen om te ontstressen.

De leukste en snelste manier is om samen met je teamgenoten een ‘Workshop Werkstress de baas’  te volgen. Dat kan bijvoorbeeld tijdens een teamtrainingsdag.

Tijdens de Workshop WERKstress de baas leer je:

  • Wat werkstress is, wat het met je doet en hoe je ermee om kunt gaan
  • Waar het mis gaat bij de meeste werknemers en organisaties
  • Langdurige blootstelling aan stress voorkomen
  • Beter benutten van je brein
  • Focus aanbrengen in je werk en leven

Vrouw

Begin vandaag nog met de aanpak van werkdruk/ werkstress die werkt!