Zo maak je jezelf weerbaar tegen werkstress

Weerbaar tegen werkstress. Wat zou het heerlijk zijn als je s’ morgens uitgerust kunt opstaan. De hond komt je kwispelend tegemoet en meld je dat zij deze dag zichzelf uitlaat. Het ontbijt staat vers en klaar op tafel en je hebt alle tijd om je croissantje met je digitale krantje te lezen.

Met een lach stap je op de fiets en gaat naar kantoor. Iedereen is blij. Je bent er weer. Deze dag doe je vooral rustig aan. Er is tijd genoeg, lekker ontspannen en je bent weerbaar tegen werkstress.

Werken zonder werkstress is een mythe

Stel je voor dat dit iedere dag, iedere week, het hele jaar zo kabbelend doorgaat. Er is niets om je druk te maken. Er wordt niets van je verwacht. Er is geen enkele aanleiding voor stress en privé kabbelt het ook wel voort. In zo’n situatie zou je op den duur een zombie worden, niet vooruit te branden en niet te motiveren. De lol gaat eraf. Bij je collega’s val je niet meer op. Je wordt er niet gezelliger door.

Werken zonder stress is daarom een mythe. We kunnen niet zonder stress. We hebben juist onze stresshormonen nodig om in actie te komen, ons klein te maken of weg te keren van de situatie. Zo hebben we dat van onze verre voorouders meegekregen. Zo zit het in onze genen. Alleen onze voorouders gingen er wat beter mee om dan wij anno 2019. Onderweg zijn we helaas vergeten om met (werk)stress om te gaan.

Topsporters leren omgaan met stressvolle situaties

Door trainingsschema’s en uitgebalanceerde voeding kunnen sporters onder druk topprestaties leveren. Topsporters leren hoe zij moeten omgaan met inspanning, ontspanning en stressvolle situaties. Alleen na de opgebouwde stress met een boost aan energie is er ook aandacht voor de cooling down met herstel en ontspanning. Topsporters die dit goed kunnen managen presteren doorgaans beter en zijn weerbaar tegen werkstress.

Het werken van NU is vergelijkbaar met topsport en verlangt om langdurige uitzonderlijke prestaties op topniveau. Daar is op zich niets mis mee, mits we net zo verantwoord blijven omgaan met de mensen die het uitvoeren zoals we dat vanuit de topsport kennen.

Stap voor stap opbouwen van topprestaties afgewisseld met ontspanning en herstelmomenten.

Langdurige stress kan leiden tot psychose
Stress is niet meer uit ons drukke leven te bannen. Soms geeft stress een heerlijk gevoel. Je bent uiterst alert en verzet bergen. Daar is niets mis mee mits je in een goede lichamelijke en geestelijke conditie verkeert en je energieniveau weer tijdig aangevuld.

Neurowetenschapper Esther van Duin waarschuwt ons dat stress op den duur een belangrijke veroorzaker kan zijn van psychische problemen. Bij langdurige blotstelling aan stress kan onze hormoonhuishouding uit balans raken. Voor sommige mensen die er gevoelig voor zijn kan stress zelfs leiden tot psychoses.

Maak jezelf weerbaar tegen werkstress

Het is daarom belangrijk om je zelf weerbaar te maken tegen de effecten van werkstress. Daarvoor is het noodzakelijk dat je brein dagelijks voldoende tijd krijgt om alle binnenkomende prikkels te verwerken. Zorg voor voldoende slaap en bedenk voor jezelf een methode dat jou rust geeft.

Esther van Duin raadt ons aan om stress vooral de vrijheid te geven. Juist als het niet goed met je gaat is het belangrijk om stress te compenseren met momenten van rust en momenten met fysieke activiteiten.

Creëer op het werk ruimte om te ontstressen

Ook tijdens het werk kun je hier aandacht aan besteden. Een lunchwandeling, op de fiets naar je werk en weer naar huis, even koffie/ thee halen, even bijkletsen met een collega, afleiding met muziek. Zoek voor jou een manier die jou helpt te jouw brein leeg te maken en te ontstressen. Zet alle pop-ups, storingen en afleidingen uit. Die leiden alleen maar af en het kost je brein tijd en energie om de weg weer terug te vinden naar waar je mee bezig was. Maak jezelf zo weerbaar tegen werkstress.

Onderneem activiteiten die jouw waarde en zin geven aan je werk maar ook privé en in het dagelijkse leven.

Daag jezelf uit om nieuwe dingen te leren en waar je plezier uithaalt. Dat maakt je maakt je weerbaarder voor de effecten van stress en werkstress.

TIPS EN TRICKS OM WERKSTRESS DE BAAS TE BLIJVEN

• Sta uitgerust op
• Pak de fiets of zet de auto wat verder weg
• Lunch gezond
• Sta open voor nieuwe dingen
• Organiseer je werk zodat alles aan bod komt
• Versterk je sterke kanten in en richt je daar voornamelijk op
• Werk aan één ding tegelijk
• Zet alle pop-ups, verleidingen en verstoringen uit
• Neem na een intensieve klus een korte pauze

Wil je ook minder werkstress en werken vanuit overzicht aandacht en ontspanning?

Kun je wel wat begeleiding gebruiken met jouw persoonlijk WERKmanagement?

Behoefte aan een training, workshop, coaching of advies?

En ik neem spoedig contact met je op.

Gegarandeerd heb je daarna meer overzicht, en kom je weer toe aan zaken die voor jou werkelijk van belang zijn………. als het kan met een gezonde dosis stress.

Wil je dat jouw mensen ook weerbaar worden tegen werkstress?